|
Herecká práce v kontextu jógového psychofyzického tréninku
Čižinská, Lucia ; ŠPLÍCHALOVÁ, Kateřina (vedoucí práce) ; ADÁMEK, Jiří (oponent)
Cílem této práce je prozkoumání procesu herecké tvorby, konkrétně během zkoušení
absolventské inscenace Barunka is leaving v divadle DISK, v kontextu jógového
psychofyzického tréninku. Ráda bych si ověřila, jak tento trénink může v herecké
práci pomoci a jak může naopak svazovat. Nakolik může napomáhat schopnosti
koncentrace na jevišti i během zkušebního procesu divadelního útvaru. Dalším
záměrem této práce je zjistit, jestli může pravidelné praktikování jógy pomoct v
upevňování kruhu veřejné samoty a jakým způsobem dosáhnout, aby tato specifická
cvičení nefungovala jenom jako introvertní soustředění. V práci se dále zaměřím na
různé eventuality aplikování jógy na hereckou tvorbu v průběhu zkoušení divadelní
inscenace podle cvičení, které aplikovali Konstantin Stanislavskij a Jerzy Grotowski.
Už v minulosti se nemálo divadelníků zaobíralo aplikováním jógy. Mezi nejdůležitější
z nich pro mou dosavadní zkušenost patří právě K. Stanislavskij a J. Grotowski. Tato
práce reflektuje postupy, kterým se reformátoři věnovali, z jakých inspiračních zdrojů
čerpali a zároveň co je vedlo k pátrání skrze jógu.
Cílem této bakalářské práce je shromáždit poznatky o vylepšování herecké kondice
díky jógovým technikám - fyzickým (asánám), psychickým (koncentrace, zklidnění
mysli) a jak tyto poznatky následně využít v procesu zkoušení divadelní inscenace.
|
|
Svoboda a odpovědnost při vytváření herecké postavy
Švarc, Václav ; TÖPFER, Tomáš (vedoucí práce) ; KORČÁK, Jakub (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou herecké svobody a odpovědnosti a sestává z chronologicky seřazených zkušeností ze školní a profesionální praxe. Doplněna je o možnosti kultivace herecké svobody a zároveň se zaobírá chybami, které k ní naopak nesměřují. Dále jsou rozvedeny řemeslné zákonitosti nezbytné pro výstavbu a fungování komedie. Autor prokládá praktické zkušenosti úvahami o výhodách i úskalích reprízování a srovnává je s odbornou literaturou. Také je popsán podtext a dispozice nezbytné pro hlubší porozumění psychologie postavy. Podrobeny rozboru jsou jednání postav a vědomá volba výrazových prostředků. V závěru je autorův pohled na téma herecké estetiky a sebepozorování porovnán s pohledem uznávané herecké osobnosti. Předmětem práce je rovněž snaha o sebereflexi.
|
|
Režie jako pohyblivá role
Burianová, Zuzana ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (vedoucí práce) ; BURIAN, Jan (oponent)
Hlavním tématem této magisterské práce je vztah mezi funkcí režiséra a ostatních tvůrců v rámci procesu vzniku divadelní inscenace. Autorka se snaží popsat a reflektovat konkrétní příklady ze své režijní a dramaturgické praxe z let 2012-2015. V první části textu se věnuje inscenacím, u kterých se stala také spoluautorkou scénáře. Snaží se podchytit základní impuls ke vzniku jednotlivých projektů a vývoj tohoto impulsu, který si pro orientaci pojmenovává jako "formulace zadání". Ve druhé části textu se autorka podrobněji zaměřuje na spolupráci s hercem. Zajímá se o zkoumání okolností osvobození hereckého jednání, hranici mezi hereckou tvorbou a režisérovým vedením herců. Ve třetí části se zaobírá vztahem mezi režisérem, dramaturgem a scénografem.
|